با حکمت های الهی زندگی کنیم

0 999

با حکمت های الهی زندگی کنیم

دو عامل مهم برای هدایت شدن

در آیه شصت و نهم از سوره مبارکه عنکبوت می خوانیم: وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ «و کسانى که در راه ما کوشیده‏ اند به یقین راه ‏هاى خود را بر آنان مى ‏نماییم و در حقیقت ‏خدا با نیکوکاران است» عبارت “جَاهَدُوا فِینَا” در این آیه، تعبیر وسیع و مطلقی است که هر گونه جهاد و تلاشی را که در راه خدا و برای او صورت گیرد، شامل می شود؛ خواه در طریق کسب معرفت باشد یا جهاد با نفس یا مبارزه با دشمن یا صبر بر طاعت یا شکیبایی در برابر وسوسه معصیت یا در مسیر کمک به افراد مستضعف یا انجام هر کار نیک دیگر. کسانی که در این راه ها به هر شکل و به هر صورت برای خدا مجاهده کنند، مشمول حمایت و هدایت الهی هستند. به این ترتیب، منظور از«سُبُل»در اینجا راه های گوناگونی است که به سوی خدا منتهی می شود: راه جهاد با نفس، راه مبارزه با دشمنان، راه علم و فرهنگ و هر جهاد دیگر. خدا به مجاهدان راهش وعده داده و پیروزی و موفقیت او را در گرو دو چیز شمرده است: جهاد و اخلاص. اگر درست بیندیشیم، سرچشمه مشکلات جوامع اسلامی، نبود همین دو است. عقب ماندگی مسلمانان، نیاز به بیگانگان در جنبه های گوناگون، اسارت و اشغال سرزمین مسلمانان در چنگال دیگران و نظایر آنها، همه و همه به خاطر این است که جهاد را فراموش کرده ایم و یا نیت آلوده شده است. جهاد در صحنه های علمی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و نظامی، به دست فراموشی سپرده شده و حب نفس و عشق به دنیا و راحت طلبی و کوته نگری و اغراض شخصی، بر مسلمانان چیره شده؛ تا آنجا که کشتگان به دست خودشان بیش از کشتگانی است که دشمن از آنها می گیرد. در بعضی از روایات، این آیه به آل محمد(ص) و پیروان آنها تعبیر شده؛ زیرا ایشان مصداق کاملی از آیه هستند و در راه جهاد و اخلاص پیش قدم بودند و این البته هرگز به معنای محدودیت مفهوم آیه نیست.[1]

[1] – تفسیر نمونه ج 16، ص 350 و اینک در قرآن حکیم ص 404

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.